Palaan vielä tänään orjuus-aiheeseen.
Olaudahin taannoin kerrottu tarina päättyi lopulta hyvin mutta tutkiessani
häntä koskevaa materiaalia, törmäsin toiseen kuvailuun eräästä tapahtumasta
vuodelta 1781 jolla oli varsin toisenlainen loppu.
vuodelta 1781 jolla oli varsin toisenlainen loppu.
Vuonna 1781 eräs brittiläinen yritys joka tienasi orjakaupalla, hankki uuden
aluksen, varusti sen miehistöllä ja lähetti sen toivottavasti tuottoisalle
orjankeräysreissulle Länsi-Afrikkaan.
Kapteeniksi palkattiin Luke Collingwood-niminen mies joka oli ensikertalainen kapteenina mutta ei ensimmäistä kertaa orjalaivassa. Aikaisemmin hän nimittäin oli toiminut monilla orjalaivoilla laivalääkärinä sekä kirurgina. Jos tuntuu erikoiselta pohtia miten lääkäriksi kouluttautunut mies voi luontevasti siirtyä orjalaivan kapteeniksi, on sen käsittäminen astetta helpompaa kun kuulee mitä tehtäviä laivalääkärin töihin liittyi.
Aikansa laivalääkärin hommiin kun kuului mm. valikoida eri orjasatamista, (siis paikoista
jonne kylistään ryöstetyt ihmiset vietiin odottamaan orjakauppalaivoja) juuri ne ihmiset
jotka todennäköisemmin kestäisivät äärimmäisen ja käsittämättömän hirveän
laivamatkan kohdesatamiin.
Kun lääkäri oli valintansa tehnyt surmattiin yleensä lääkärin hylkäämä "huono kauppatavara"
suorilta käsin lääkärin silmien edessä sillä tavara joka ei käynyt kaupaksi oli vain harmin ja huolen
aiheuttaja.
Kun on vastuussa tuollaisista päätöksistä, putoavat hentomielisyyden tunteet nopesti
ja pohdittaessa Kapteeni Collingwoodin myöhempiä tekoja, tuntuvat ne hieman
helpommin käsitettäviltä kun tietää hänen taustoistaan.
Paluumatka kotiin alkoi kauniin Acran satamasta.
Kapteeni Collingwood aloitti urakkansa poimimalla orjia usean eri orjakauppasataman
"noutopisteeltä." Kun lasti, vähän vajaa 500 orjaa oli lastattu purjelaivan mustiin
uumeniin, aloitti laiva matkan takaisin kotiin Jamaicaan. Hankalin osuus oli
vasta alkamassa eikä kukaan odottanut paluumatkaa innolla.
Niin alkoivat pitkät ja pitkästyttävät purjehduspäivät kannella ja
kauhistuttavat helvetinomaiset ajat kannen alapuolella.
Kun pohditaan itse lastia, oli normaalia ja odotettavissa että kauppatavaraa
myös menehtyi. Itseasiassa noin 10% hävikki oli aina odotettavissa eikä sitä pidetty minään.
myös menehtyi. Itseasiassa noin 10% hävikki oli aina odotettavissa eikä sitä pidetty minään.
Tällä kertaa menetyksiä tulisi kuitenkin olemaan paljon, paljon enemmän. Miksi näin?
Ensikapteenina
toimiva entinen laivakirurgi Luke Collingwood oli varustautunut
huonosti. Säästöyrityksissään hän oli varannut laivalle säälittävän
pienen, vain 17 ihmisen miehistön koko laivaa ja puolta tuhatta orjaa
varten. Matkan edistyessä tuo sallittu ja odotettu 10% menetysprosentti ylitettiin
reippaasti ja mikä pahinta myös jo sokeeraavan pienen miehistön jäseniä
kuoli suhteellisen pitkän, neljän kuukauden matkan aikana erilaisiin
sairauksiin jättäen miehistön hälyttävän pieneksi.
Ensimmäiset kuusi viikkoa matkasta kului.
Tuona aikana menehtyi lähes sata vankia.
Kuolemat eivät päättyneet siihen vaan orjia alkoi kuolla
päivittäin eikä vielä oltu lähimailllakaan määränpäätä.
Lisäksi
laiva oli orjien painon takia niin painava että se ei voinut kulkea
nopeammin ja
juuri nopeus olisi ollut valttia jotta sairaus orjien keskellä ei ehtisi tappaa lisää.
Kapteenin hermot kiristyivät tämän ajatellessa satikutia jonka saisi määräsatamassa
menetettyään niin paljon kallisarvoista kauppalastia josta oli yksin vastuussa.
Mitä siis tehdä jotta edes muutama kallisarvoinen kauppatavara selviytyisi perille saakka?
juuri nopeus olisi ollut valttia jotta sairaus orjien keskellä ei ehtisi tappaa lisää.
Kapteenin hermot kiristyivät tämän ajatellessa satikutia jonka saisi määräsatamassa
menetettyään niin paljon kallisarvoista kauppalastia josta oli yksin vastuussa.
Mitä siis tehdä jotta edes muutama kallisarvoinen kauppatavara selviytyisi perille saakka?
Zong-laivan tarkka kopio on yhä olemassa
Kas, kapteeni keksi idean jonka arveli
pelastavan nahkansa ja laivan tuoton.
pelastavan nahkansa ja laivan tuoton.
Kauppatavara
eli orjat oli vakuutettu erikoisella tavalla.
Jos orja kuoli sairauteen, vakuutus ei korvanut mitään.
Jos orja kuitenkin hukkui (laivoja upposi usein) maksettiin yhdestä
orjasta peräti kolmekymmentä puntaa, iso raha siis. Niinpä Kapteeni Collingwood
teki retken alas ruuman syvyyksiin ja valikoi 50 naista ja pikkulasta
jotka raahattiin kannelle.
Jos orja kuoli sairauteen, vakuutus ei korvanut mitään.
Jos orja kuitenkin hukkui (laivoja upposi usein) maksettiin yhdestä
orjasta peräti kolmekymmentä puntaa, iso raha siis. Niinpä Kapteeni Collingwood
teki retken alas ruuman syvyyksiin ja valikoi 50 naista ja pikkulasta
jotka raahattiin kannelle.
Kannella nuo 50 naista ja lasta kahlehdittiin
tiukasti toisiinsa kiinni, sitten heidät heitettiin mereen.
Asiaa pohdittiin ja seuraavana päivänä tehtiin uusi retki alas ruumaan.
Tällä kertaa valittiin 40 miestä. Heidät raahattiin ylös pimeudestä ja
hajusta raittiiseen ilmaan ja auringonpaisteeseen ensimmäiseen kertaan
viikkoihin, kahlittiin yhteen ja hukutettiin.
hajusta raittiiseen ilmaan ja auringonpaisteeseen ensimmäiseen kertaan
viikkoihin, kahlittiin yhteen ja hukutettiin.
Ne sadat orjat jotka makasivat ruumassa
odottivat hiljaisina milloin heitä tultaisiin hakemaan.
On mahtanut olla käsittämättömän kauheaa odottaa omaa vuoroaan. Karmivien, kannelta
jo lähes päivittäin kaikuvien pelonhuutojen ahdistamina orjat lopulta pyysivät että sen
sijaan että heidätkin hukutettaisiin, heiltä vain kiellettäisiin vesi ja ruoka sillä he
pelkäsivät merta ja kuolisivat mielummin janoon ja nälkään.
Tuohon pyyntöön ei suostuttu vakuutusrahojen takia vaan hukutukset jatkuivat.
On mahtanut olla käsittämättömän kauheaa odottaa omaa vuoroaan. Karmivien, kannelta
jo lähes päivittäin kaikuvien pelonhuutojen ahdistamina orjat lopulta pyysivät että sen
sijaan että heidätkin hukutettaisiin, heiltä vain kiellettäisiin vesi ja ruoka sillä he
pelkäsivät merta ja kuolisivat mielummin janoon ja nälkään.
Tuohon pyyntöön ei suostuttu vakuutusrahojen takia vaan hukutukset jatkuivat.
Seuraavien kymmenen päivän aikana naisia, lapsia, miehiä hukutettiin ryhmissä vielä vajaa 50.
Tietyt orjat, joko erityisen arvokkaiksi katsotut tai erityisen heikkokuntoisiksi katsotut
saivat joskus valvotusti olla kannella. Kymmenen tällaista ihmistä tappoi itse itsensä
heittäytymällä yli laivan reelingin.
saivat joskus valvotusti olla kannella. Kymmenen tällaista ihmistä tappoi itse itsensä
heittäytymällä yli laivan reelingin.
Kun
Kapteeni vihdoin muutaman kuukauden kuluttua saavutti määräsataman,
teki hän suunnitelmansa mukaisesti välittömästi korvaushakemuksen hukkuneista orjista jotka oli omakätisesti hukuttanut.
Merkillistä kyllä, vakuutusyhtiö kieltäytyi
maksamasta!
Tällainen
takaisku ei ollut pälkähtänyt
kapteenin päähän joten asiasta käytiin laajasti huomiota herättänyt
pitkällinen oikeustaisto jonka orjalaivan varustamo lopulta hävisi.
Asiantilaa ruodittiin sanomalehtien palstoilla ja yksityiskeskusteluissa
ja päätöstä laajasti harmiteltiin "yrityksen kärsimän
taloudellisen tappion vuoksi"
Kapteeni Luke Collingwood ei koskaan saanut
minkäänlaista syytettä lähes 150 ihmisen murhaamisesta.
Uskokaa tai älkää, hänen kunniakseen
on painettu postimerkki.
Voi kauhistus mitä julmuutta!!!!
VastaaPoista