Hauskaa lankalauantaita.
Tämä on nyt nro 4. pääsiaisaiheinen kirjoitukseni tänä vuonna.
Aikaisempia ette ole nähneet sillä en ole niitä julkaissut.
Eräästä
puuttuvat kuvat, toisesta muutama faktatieto ja kolmannen kanssa olen
ollut laiska. Olen tainnut narskuttaa liikaa huonosti pestyjä
porkkanoita sillä lienen saanut matotartunnan, inhottavan kiemurtelevan
laiskamatotartunnan joka imeskelee aivojani nytkin.
Pitkäjänteisyyteni
ei matotartunnan takia saata ainakaan tänään loppuunsaattaa noita
aikaisempia joten muutama sana tästä lauantaista.
Tiesittekö
että tämä päivä on noitien päivä? Minun puolestani lankalauantain nimi
voitaisiin muuttaa aivan sovinnolla kokonaan "noitapäiväksi,"
sellaiseksi minihalloweeniksi. Pois pöydältä hempeän keltaiset
bebe-leivonnaiset ja pirtsakat rairuohot ja tilalle kaikki
jenkkityyliset namit. Muina pääsiäispäivinä sitten hempeilyä mutta ei noitapäivänä.
Kristillisen
perinteen mukaan pitkänä perjantaina Jeesus kuoli ja haudattiin. Koska
lauantaina hän vielä makasi haudassaan, tarjosi se ihanan
rellestystilaisuuden pimeyden voimille jollaisiksi noidat katsottiin.
Suomessa puhuttiin joko suoraan noidista tai sitten rulleista. Rulli
-> Trulli -> Ruotsin sana Troll eli peikko.
Aikaisemmin
maatalousyhteiskunnassa erilaisiin enteisiin ja yliluonnolliseen
uskottiin sellaisella tavalla jota on nykyihmisen hankala käsittää, on
lähes mahdoton päästä samaan mielentilaan jossa jokin esivanhemmistamme
oli lankalauantaina vaikka 400 vuotta sitten.
Päivän
tiedettiin olevan merkityksellinen, nyt olisivat hyvät tsäännssit saada
tietää kuka tulisi puolisoksi, pysyisikö talossa tuuri vai iskisikö
katovuosi, säilyisikö karja terveenä, olisiko mahassa kasvava mukula
tytönrääpö vai ei jne. Samalla tiedettiin että ei se niiden selvittely
nyt ihan oikein ole eikä kunnon ihmisen pitäisi sellaisiin sekaantua.
Mutta kun kuitenkin... Mieli olisi tehnyt... Hieman selvitella asioita.
Mutta jaa, eihän sitä kunnon ihminen... Mutta entä jos sittenkin..?
Tuollaista
jahkailua se hyvin todennäköisesti oli sen aikaisessa yhteiskunnassa.
Erilaisia tapoja asioiden selvittelyyn oli, mm. käynti kolmihaaraisen
tien luona ja siellä eri lintujen ja äänien kuuntelu ja merkkien
löytäminen kertoivat aikalaiselle erinäisiä mielenkiintoisia asioita.
Kotinoitia
oli myös paljon. Halutessaan, kuka tahansa talon emäntä voi olla noita.
Noita voi olla mieskin. Noidan konstit kyllä tiedettiin ja
pahansuovempi trulli tahtoi iskeä sinne missä tuntui, nimittäin
karjaonneen. Lankalauantaina oli vuoden voimakkain päivä aiheuttaa
kirous toisen karjalle. Kirousta varten tarvittiin lankalauantaina
varastettu tukko eläimen karvoja joka kiedottiin yhteen erilaisten
epämääräisten ainesten kanssa, punaisen nauhan, hautausmaan mullan ym.
kanssa. Naapurin onni täten otettiin itselle ja naapurille noidan saaman
onnen vastapainoksi alkoi tapahtua kamalia.
Voimassa oli siis uskomus jonka mukaan onnea oli rajoitettu määrä. Jos onnea oli vaikka naapurilla eikä itsellä, se kävi täysin järkiin sillä eihän onni voinut olla kaikkialla. Toisen onni oli toiselta pois. Jos onnen halusi itselle, se piti ottaa. Ja lankalauantai oli päivä jolloin uskaliaaseen yritykseen oli paras ryhtyä.
Voimassa oli siis uskomus jonka mukaan onnea oli rajoitettu määrä. Jos onnea oli vaikka naapurilla eikä itsellä, se kävi täysin järkiin sillä eihän onni voinut olla kaikkialla. Toisen onni oli toiselta pois. Jos onnen halusi itselle, se piti ottaa. Ja lankalauantai oli päivä jolloin uskaliaaseen yritykseen oli paras ryhtyä.
Kirousta
ja onnen viemistä taialla pelättiinkin tuolloin aivan tosissaan.
Vakavin mielin. Kummallisia asioita kuultiin ja nähtiin. Lankalauantaina
ei navetan vartioinnista lipsuiltu. Isäntä saattoi usein päivystää
lauantaiyön navetassa eläinten kanssa itse. Päivällä lapset laitettiin
vartioimaan navettaa takaapäin. Navettaan ei saanut päästä kukaan
ylimääräinen.
Lankalauantaina
oli myös muuten tylsää. Jo ihan siksi että oli niin älyttömän kylmää.
Tulta ei takkaan laitettu sillä nouseva savu kertoi noidille taloudesta
jota asutettiin. Ruokaa ei samasta syystä laitettu.
Olivatko
kiroukset sitten toimivia ja varotoimet noin äärimmäisen tarpeellisia,
sitä emme enää tiedä. Mutta kerron tähän väliin pari vuotta sitten
lukemastani elämäkertakirjasta. Ko. kirjan nimen olen tyysti unohtanut
ja vaikka koetin googlailla, en sitä löytänyt. Yhteen aikaan tallensin
muistiin kaikkien lukemieni kirjojen nimet joten jossain tallessa
tämäkin tieto on mutta en sitä tähän hätään löydä ja jos jätän tämän
kirjoituksen julkaisematta etsiäkseni tiedon, iskee aivolaiskamato
jälleen enkä saa tätäkään julkaistuksi! Jääköön kirja siis toistaiseksi
nimettä.
Kirjailija itse kertoo kirjassaan vaikeasta, puutteenalaisesta nuoruudestaan ja vaikeasta avioliitostaan.
Hän
muutti 1900-luvun alussa miehensä kotitilalle jossa he elivät
suhteellisen onnellistä elämää muutamia vuosia kun kaikki alkoi mennä
vikaan. Kaksi kullanarvoista lehmää kuolivat hirveissä onnettomuuksissa
molemmat, eloonjäänyt vasikka meni nopeasti perästä, talon ainoa peili
rikkoutui itsestään kuten myös arvostettu ikkunalasinen ikkuna siihen
kenenkään koskematta. Kirjailija puolisoineen heräsi öisin siihen että
joku veti peiton pois heidän päältään. Ketään ei huoneessa koskaan
ollut, peitto vain lähti aina, jos peitosta piti kiinni, lähti se
väkisin. Kaikki harva lasitavara särkyi itsestään, painava vesisaavi
työnnettiin tuvassa aina nurin kun tuvasta poistui vaikka tuvassa ei
olisi pitänyt olla ketään. Talossa oli ahdistavaa olla, navetassa vielä
ahdistavampaa.
Kun uusi lehmä saatiin hankituksi, kuoli se ensimmäisen viikon aikana.
Tuli kesä.
Kesällä
kirjailija tuli kiivenneeksi navetan ylisille etsimään jotakin
tarvekalua ja sattui huomaamaan linnun esiin kiskoman pätkän narua. Hän
kiskaisi narusta ja narun mukana tuli sekalainen mytty eläimen karvoja
veriseen kankaaseen kiedottuna ja löytyipä sieltä ihmisen hiuksiakin
siististi rusetilla sidottuna. Inhon vallassa kirjailija esitteli muille
löydöstään, anoppi sen nähtyään kalpeni, sieppasi mytyn ja meni
matkoihinsa sen mukanaan. Palattuaan anoppi kertoi haudanneensa esineen
hautausmaalle kirkon kylkeen kiinni. Kirjailija kertoi että sen jälkeen
kaikki perheen kokemat ongelmat katosivat tyysti ja yöllinen näkymätön
peitonkiskojakin lopetti kokonaan.
Minusta
tämä oli mielenkiintoinen kertomus sinänsä että tuo oli koko kirjan
ainoa yliluonnolliseen vihjaava tapahtuma. Kirja käsitteli tuota
kertomusta lukuunottamatta kertojan todella arkipäiväistä ja köyhää
arkea sen ihmeempiä selkkauksia ja kyse siis oli kirjailijan itsensä
elämäkertakirjasta. Vaikka kirjassa ei niin mainittukaan niin minusta
oli aika selvä seikka että ainakin kirjailijan löytämän mytyn
perusteella talossa oli käynyt aito trulli.
Julkaistu 15.4.1871.
Esivanhempamme
olisivat olleet suu ammollaan mikäli olisivat kuulleet nykymenostamme.
Että lapset pukeutuvat noidiksi ja oikein menemällä menevät ihmisten
koteihin ja ihmiset vastaanottavat heidät. Antavat oikein palkkaakin.
Tai että lähetellään postitse tervehdyksiä jossa on kirouksenlaatijan
(noidan) kuva. Ties minkä kirouksen se kortti itsessään sisältää.
Kun
ennen poltettiin pääsiäiskokkoja, niitä ei polteltu makkaran
grillauksen ja mehuntarjoilun merkeissä vaan jotta tuli puhdistaisi ja
suojelisi kirouksilta ja noidilta. Ja niiden tulien luona oltiin
vakavia. Ja makkaraa ei syöty. Iloisen hurvittelevaa mäenlaskijaa
tervehdittiin koivuniemen herralla. Lausuttiin rukouksia. Ja kotona
loput perheestä vartioivat sitä navettaa. Pimeässä.
Ei, lankalauantai entisaikaan ei ollut ollenkaan hauska.
Onneksi
nykyään harvalla on karjaa ja vielä harvemmalla esivanhempiemme
loitsutaitoja. Juhlitaan siis tänään hyvillä mielin tätä puhtaasti
suomalaista minihalloweenia menneisyyttämme muistellen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ilahdun kaikista kommenteistasi <3 Kaunis kiitos <3 Palaa pian