Olen taas huvitellut sanomalehtiarkistojen kätköissä.
Ne ovat niin mielenkiintoisia!
Lukiessa vähän aina naurattaa, itkettää, harmittaa
ja puistattaakin.
Alussa ovat silmät seota vanhan fontin tankkaamisessa mutta jo puolen tunnin
kuluttua lukee kuin vanha tekijä merkillisiä kirjaimia ihan huomaamattaan.
Ajattelinkin tarjota teille hauskoja paloja huhti- ja toukokuulta vuodelta 1882.
Kaikki nämä jutut napsin Rauman Lehti-nimisestä sanomalehdestä.
Kahvea tarjolla.
Kaikenlaiset ilmoitukset olivat sanomalehdelle silloin
kuten nytkin tärkeä tulonlähde. Ja kyllä niitä olikin.
"Hyvää sitrooni-simaa" tarjosi vapun tienoilla useampikin paikka.
"Erittäin hywän makuista suklaata ja cacaota," "karjan omenia," sekä
"laivamiehistön ruokaa niinkuin suolasta sianlihaa, raavasta, sekä ruisleipää sekä juomista"
myytiin myös niinikään. Eräs mainos ilmoitti mystisesti: "Yksi elävä sika."
Liekö ollut myynti-ilmoitus sekin?
Todetaan myös että "niille jotka haluavat viinaa puhtaasta viljasta
ilmoitetaan täten että Uudenkaupungin viljapolttimo-yhtiö valmistaa
viinaa ainostaan puhtaasta viljasta."
Ja niinpä, tämä on hyvä tietää.
Ettei vain osta viinaa joka on likaisesta viljasta. Sitäkin varmaan oli kaupan koska
tässä niin puhtautta alleviivattiin. Olikohan likaisen viljan viina jotenkin pahanmakuista?
Mitä enemmän lehtiä luin, sen paremmin huomasin hermostuneen
vireen jokaisen lehden painoksessa kun kirjoitettiin pahamaineisesta Rupulista.
Mikä tämä rupuli tarkalleen oli, en päässyt heti selvyyteen mutta niin erittäin
huolestuneesti siitä puhuttiin ja jaettiin ohjeita miten rupulilta voisi välttyä että kiinnostuin.
Pahaenteiset otsikot kuten "Rupuli lähenee kaupunkiamme!" kertoivat siitä
että mistään ihan tavallisesta noroviruksesta ei ollut kyse. Lehti lehden jälkeen
kertoo että oli taas miehiä kuollut. Ja viimeksi Kullanperän kylästä "tähän hirweään
tautiin joka vallalle kerta päästyään on miltei mahdoton saada häädetyksi!"
Tautia liikkui kaikkialla Rauman ympäristössä, ja huomautettiin
myös pelokkaasti että kirkossakäynti oli suuresti lisääntynyt
joka yksistään kertoi Rupulin kauhusta.
Rauman pyhän ristin kirkko.
Jokaisessa lehdessä kerrottiin hoitotoimia ja neuvotaan mm.
"Erottakaa heti pois rupuliin sairastuneet kaikista muista kuin niitten
hoitajista, pitäkää sairasten makuuhuoneissa raikasta ilmaa akkunain
aukaisemisella pyhäpäivinä sekä uunipellien auki olemalla. Moni luulo
ettei rupuli tartu on niin turha ettei se vaadi enempää kuin mainitsemisemme.
Vielä kerta siis: Raittiutta ja puhtautta sekä suurta warowaisuutta juuri nyt!"
Mikä sitten oli tämä hirwiä Rupuli?
Kyseessä oli Isorokko.
Ajattelin että laitanpa tähän havainnollistavan kuvan isorokkopotilaasta joka
demonstroisi millaisesta sairaudesta on kyse mutta käytyäni katsomassa miltä tuo
"smallpox" livenä näyttääkään, päätin toisin. Jos te saatte saman päähänpiston, kehoitan
harkitsemaan uudelleen jos olet herkkä. Mielenkiintoista asiayhteyden kannalta
mutta ei missään nimessä kaunista.
Aivan avuttomina ei rupulia odotettu vaan Raumalta
löytyi myös ammattimainen rokottajatar.
Asukkaita moitiskeltiin siitä että ylen harvat ovat saapuneet rokottajattaren
luokse rokko-istutukseen. Tämä on jonkin verran ymmärrettävää sillä
toisinaan itse rokote sai henkilön hyvin sairaaksi.
Karl ei menehtynyt Rupuliin mutta
hänen muistorunonsa on karun kaunis.
Huolimatta siitä että kauhistuttava Rupuli vaani hiljaisena
tappajana kaupungissa, järjestettiin pelon alla sentään huvituksiakin.
"8:nnet
tanssihuvit pidetään sunnuntaina huhtikuun 23. päivä. alkaen kello 7
illalla. Sisäänpääsymaksu on Rouvasnaisilta yksi markka, herroilta 1.
markka 50p. ja lapsilta 50p."
(Entä neidit?)
Hieman huolestuneita oltiin myös Raumaa uhkaavasta Hihhulilaisuudesta.
Ellet ole erityisempi historiantuntija niin sana varmaan huvittaa.
Vielä 1800-luvun puolella Lestadiolaisuudesta puhuttiin siis alun perin Hihhulilaisuutena!
Ongelma tuolloin oli uuden ja huolestuttavan uskonsuunnan edustajien vierailu
kaupungissa. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin ainakin toimittajan mielestä sillä lehti
kertoo että Helsingistä saapuneet Hihhulit eivät saaneet esitteiden jakamisesta
ja saarnaamisesta huolimatta seuraajia ja palasivat
takaisin jo muutaman päivän perästä.
Tämä pikkuilmoitus oli minusta merkillinen enkä osaa sitä selittää.
Tarjoutuuko Rouva Wesander siis ottamaan ottolapsia vai piikoja?
Ja miksi fontti vaihtuu kun kieli vaihtuu? Kummallista.
*
Hauska pikkujuttu oli minusta seuraava.
Rauman Lehti-lehden toimituksella lieni jotakin hampaankolossa jotakuta kirkon
viranomaista vastaan sillä lehdessä oli tällainen lyhyt kuvitteellinen sananvaihto:
Tenho: Oletkos Rauman Lehdestä lukenut
noista eriluontoisista sisarus-pareista?
Tuusu: Olen oikein. Entäs sitten?
Tehno: Etkö tahdo kanssani mennä tirkistämään jonkin
mökin ikkunasta, jospa löydettäisiin tuo merkillinen
sisaruspari siivottomuus ja epäjärjestys?
Tuusu: Ole vaiti! Kyllä ne löytyvät
paremmistakin paikoista kuin mökeistä!
Tenho: Paremmista paikoista!?
Tuusu: Niin oikein.
Tenho: Sanoppas minullekin?
Tuusu: Mene vain Rauman kirkkoon, eli
tirkistä sen ikkunasta. Kyllä ne löydät.
Tenho: Vai niin, en olisi uskonut!
Menikö ohi? Niin minultakin. Mutta luulen että kyse oli siitä että lehti
katsoi oikeudekseen piikitellä kirkon sottaisuutta ja huonoa hoitoa
yleisönosasto-pakina tyyliin. Tämä on varmaan silloin 130 vuotta sitten
kovasti naurattanut seurakuntalaisia ja harmittanut hirveästi kirkon
henkilökuntaa ja ollut puheenaiheena monen Frouvan kahve-kutsuilla
jossa sitä on päivitelty kovasti ainakin parin viikon ajan varmasti.
Samoja harmeja on ollut silloin kuin nytkin, tavaroita on kadonnut.
Onneksi on lehden ilmoituspalsta jossa hukattua voi etsiä
Esim: "Kadonnut. Lasisilmä koteloineen Ruilan ja Palmrothin talojen
välillä. Kunniallinen löytäjä jättäköön sen tämän lehden painoon."
Mahtoi olla ikävää odotella löytyisikö sitä lasisilmää ollenkaan.
Luulen että olivat kalliita kapistuksia.
Lähdin pohtimaan olikohan hänellä odotusaikana silmälappu?
Ja mistä hän sellaisen sai? Ehkä vaimo ompeli mutta oliko vaimoa?
Vai kulkiko vain silmättä silmäkuoppa mollottaen pitkin vanhan Rauman katuja?
Voi vastaamattomia kysymyksiä!
Eräässä myöhemmässä lehdessä oli taas ilmoitus toisesta onnettomasta joka oli
kadottanut lasisilmänsä monikossa, elikä silmälasit koteloineen. Tämä herra oli
valmis maksamaan löytöpalkkionkin ja ilmoittaa löytäjän voivan noutaa palkinnon
Grönroos'in rommipuodista. (Miksi nykyään ei enää ole rommipuoteja?)
Huhtikuussa 1882 ilmestyi kokonaista viisi numeroa.
Jokaisesta lehdestä löysin mukavia nimipäiväilmoituksia.
Nimipäivä oli tuolloin tärkeämpi kuin syntymäpäivä jota jälkimmäistä harva
mitenkään muisti ja on hauskaa että myös miehet onnittelivat avoimen
hellästi toisiaan lehtien palstoilla. Eräs kaunein loru mieskaverukselta toiselle kuului:
"Sun elämäsi puu korkealle kasvakoon ja olkoon täytetty onnen ja rakkauden ruusuilla!"
Muutenkin nämä toivotukset olivat ihania.
Ei suinkaan tavallisia "Onnea!"-toivotuksia vaan esim.
"Olkoon ikäs onnellinen, loppus loistava!"
Eräässä lehdessä oli kuitenkin ennätys, "Otto A-R'lle" oli onnitteluviestejä
toinen toisensa perään lähes loputtomiin. Otolle toivotettiin mm.
"Onnea, riemua ja menestystä kaikissa toimissasi, sitä tässä toiwotamme!" ja
"Hurraa! Nyt Otto nimipäiwällesi joka on huomenna! Onnea riemua ja menestystä,
sitä veikot toivottaa!"
Erityisesti eräässä toivotuksessa olivat kalliinnäköiset kehykset ympärillään
jotka varmasti olivat maksaneet toivottajalle monta markkaa ja sanat:
"Otolle.
Onnellisuutta sinulle vaan. Toivoo ainiaan.
Ja kaikk sinun nimesi tietävät.
Et ole vanhanakaan unhoitettu!"
Tästä tulin hieman surumieliseksi.
Otto on tainnut olla harvinaislaatuinen ihminen, mukava ja ystävällinen
nuori mies. Monien rakastama. Ja nyt hänet on sittenkin unhoitettu.
Kuka enää muistaa Ottoa?
No, nyt moni meistä sentään tänään ajattelee häntä,
kenties ensimmäisen kerran yli sataan vuoteen.
Runon kirjoittaja taisikin olla ennustaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ilahdun kaikista kommenteistasi <3 Kaunis kiitos <3 Palaa pian